eir_blog_header

Enroute Instrument Rating očima historicky prvního držitele kvalifikace EIR v ČR


Uvažujete o pilotní kvalifikaci/doložce EIR (Enroute Instrument Rating)? Náš kolega pilot se s námi podělil o své zkušenostmi se získáním a využitím této kvalifikace EIR v praxi.

Autor: Bc. David Vávra

Na cestě za licencí profesionálního pilota

Má cesta ke kvalifikaci/doložce EIR tedy Enroute Instrument Rating začala v době, kdy jsem přemýšlel, zda se vydám cestou profesionálního pilota nebo zůstanu u privátní licence. Jako každý soukromý pilot se dostanete před tzv. time building, kdy potřebujete nálet hodin, pro pokročení na další typ licencí, a proto mne napadla myšlenka zkombinovat svou praxi s výcvikem EIR, abych tedy část time building mohl létat již v rámci pravidel letu IFR a získat tak mnohem více zkušeností.

eir_blog_1

Požadavky pro kvalifikaci EIR

Pro začátek této kvalifikace je potřeba začít jako soukromý pilot s náletem alespoň 20h v režimu PIC – tedy jako velitel letadla. Zdravotní způsobilost rozsahu Medical Certificate Class 2 s rozšířením o audiometrii a před započetím výcviku je dobré mít zkoušku IR ICAO ENGLISH, kterou v době, kdy já jsem si EIR licenci dělal, bylo nutné skládat na ÚCL. Samotné přezkoušení bylo poměrně náročné a skládalo se z letecké odborné angličtiny, znalostí NOTAMU, METARu a leteckých zkratek. Tuto zkoušku již v současnosti nezajišťuje ÚCL, ale lze ji složit v klasických ATO organizacích (Oprávněných výcvikových organizací).

Co výcvik EIR obsahuje?

Jak název kvalifikace EIR napovídá, tak vás čeká primárně výcvik vedení letounu po trati v rámci pravidel IFR, výcvik holdingu nad bodem či radionavigačním zařízením, přechody z VFR na IFR let a naopak, a také několik opravdových přiblížení podle pravidel IFR jako například ILS, RNAV, či VOR-DME, kde je mimořádně důležité opravdu být tak zvaně před letadlem. Ve výcviku vše samozřejmě bez možnosti využít autopilota. Výcvik jsem volil tak, aby primárně probíhal v podmínkách IMC (Instrument Meteorological Conditions), tedy bez vizuální reference země. Představte si, že v jednu chvíli provádíte stoupavou zatáčku v mraku, při tom zrovna komunikujete s ATC a perete se také s avionikou. Vše patří mezi opravdu komplexní činnosti a naučí vás to dobrému cockpit managementu.

eir_blog_3

Ke kvalifikaci EIR patří i teoretická zkouška stejného názvu, nicméně teoretické penzum je naprosto identické jako zkouška z IR. Musíte umět plánovat IFR let, procedury pro přílet a přiblížení, vyčkávací procedury, znalost leteckého zákona a další. Sice na teoretické zkoušky má většina lidí včetně mě poměrně skeptický pohled, nicméně tyto znalosti v praxi při letu podle pravidel IFR opravdu využijete. Workload na pilota za letu může opravdu velmi rychle narůst a není čas pro zaváhání, a proto samostudium a důkladná příprava je žádoucí. Na druhou stranu budete odměněn nádherným pohledem na zataženou oblohu pod vámi, a modrým nebem a sluníčkem nad vámi. Pokud máte všechny podmínky výcviku hotové, čeká vás zkouška s pověřeným examinátorem z ÚCL.

Využití kvalifikace EIR? Především bezpečnost letu!

A jak je to s využitím kvalifikace EIR během reálného létání? Probíhá způsobem, kdy potřebujete odletět z VFR letiště, nicméně podmínky pro odlet nejsou optimální, nebo po trati máte vyznačené počasí s nízkou dohledností a základnou oblačnosti, ale v destinaci již jsou podmínky opět vyhovující. Rád vzpomínám na svůj let z letiště Letňany do Vyškova. Letěl jsem s krásným letadlem Cessna 172 SP OK-RTR na podzim do Vyškova na Moravě, kde bylo naprosto modré nebe. V Letňanech jsem dostal povolení pro zvláštní let VFR v rámci Kbelského MCTR, kolem Prahy se již válela nízká oblačnost. Vyplnil jsem letový plán z Letňan do Brna Tuřan s přechodem na IFR. Po vzletu jsem aktivoval letový plán, zapnul autopilota a nasadil letoun na trať. Během 5-ti minutového stoupání jsem prolétnul oblačnost typu stratus a pod modrým nebem jsem pokračoval až na Moravu. Na začátku příletové trasy do Tuřan jsem požádal o klesání do minimální výšky pro radarové vektorování, v podmínkách VMC jsem zrušil IFR let a pokračoval již za podmínek VFR do Vyškova. Tato modelová situace mi umožnila bezpečné provedení letu, místo nebezpečného snažení letět pod oblačností s očekáváným divertem na Vysočině díky vyššímu terénu. Podobný typ letu lze samozřejmě i aplikovat pro létání do zahraničí. Například odlet ze zamračeného Česka do slunné Itálie či Chorvatska, kde panují po většinu roku dobré meteorologické podmínky.

Rozšíření kvalifikace EIR na kvalifikaci IR

Následné rozšíření na plnou kvalifikace IR (Instrument Rating) je poměrně snadné. Prokážete pouze jaký máte nálet jako PIC dle pravidel IFR. Na základě toho vám bude poskytnuta úleva z výcviku IR. Nemusíte již skládat žádné teoretické zkoušky a pokračujete ve výcviku IR uzavřeného další letovou zkouškou.

eir_blog_2

Komu bych kvalifikaci EIR doporučil?

Tento typ kvalifikace bych doporučil soukromým pilotům s licencí PPL, kteří vědí, že často nevyužijí plnou kvalifikaci IR, a kteří létání využívají ke svým služebním cestám nebo za odpočinkem, neboť nebudou muset rušit let kvůli změně meteorologických podmínek. Jako každá mince má dvě strany, kvalifikace EIR není výjimka. Na jednu stranu se dostanete k IFR-ovému létání za mnohem menší peníze, na druhou stranu musíte mít dostatečné sebeuvědomění a nezkoušet létat s tímto druhem kvalifikace do minim pro přiblížení, na které nemáte oprávnění. Pro případ nouze jste však dostatečně vycvičen. Ten pocit, když proletíte horní vrstvou oblačnosti a letíte nad mraky zaliti sluncem, je nádherný. Tato doložka je bez diskuze dobrým základem pro rozšíření vašich pilotních schopností, ale i pro nastoupení dráhy profesionálního pilota. Hodně štěstí! Bc. David Vávra

Co o nás říkají naši klienti

Sledujte nás

airline captain saluting


Vyzkoušejte si jaký jste pilot letadla.

Pilotem na zkoušku


Proč si vybrat naši společnost?

Naše ceny jsou nejlepší v celé ČR
Pro stálé zákazníky sleva až 10% z ceny za letovou hodinu
Bezpečnost je naše hlavní priorita
Naše letadla jsou moderní, spolehlivá a v perfektním stavu
Naši piloti jsou zkušení, dostatečně kvalifikovaní a příjemní lidé
Vyjdeme vám vždy maximálně vstříc
Potřebujete se na něco zeptat

Volejte 725 964 081 nebo pište přes kontaktní formulář