
Jak se stát pilotem dopravního letadla
Stále častěji se na nás lidé obracejí s dotazem jak se stát pilotem dopravního letadla. Co vše pro to musí udělat, jaké podmínky musí splňovat, jak dlouhý je výcvik a doba, než mohou usednout do kokpitu dopravního letadla a samozřejmě kolik je to bude stát? Pokud se i vy toužíte stát pilotem dopravního letadla, vybrali jste si velmi vhodnou dobu, neboť poptávka po dopravních pilotech významně roste a po výcviku najdete bez problémů uplatnění u českých i zahraničních aerolinek. V následujícím článku se pokusíme shrnout co vše „stát se pilotem dopravního letadla“ dobrodružství obnáší a jak na to.
První důstojník dopravního letadla
Jako pilot dopravní letecké společnosti zpočátku působíte jako První důstojník (FO – First Officer). Je pro vás určená pravá sedačka v pilotní kabině vedle velícího kapitána letadla, který sedí vždy na levé sedačce. Se získáním dostatečné praxe – nalétáte v letadlech jako pilot 1500 hodin a z toho minimálně 500 hodin ve vícečlenné posádce např. dopravním letadle – můžete získat licenci pilot dopravního letadla (ATPL – Airline transport pilot license). Po několika letech další praxe z vás může být kapitán letadla. Přesunete se na levou sedačku v pilotní kabině a zvýší se vám výplata.

Od nuly až po dopravního pilota letadla
Doba výcviku
Než se však posadíte jako první důstojník na pravou sedačku v pilotní kabině dopravního letadla, čeká vás výcvik, který reálně trvá cca 2 roky. Doba je hodně individuální a ovlivňuje ji mnoho faktorů, ale dva faktory hrají prim. Jsou to:
- váš čas na výcvik,
- dostatek finančních prostředků.
Našel by se ještě jeden významný faktor a to je vaše píle a odhodlání učit se a vytrvat. Ale to už je věc každého z nás a rozebírat ji můžeme v jiném článku. Shrňme to! Přibližně 2 roky trvá celý výcvik od nuly až po dopravního pilota za předpokladu že neděláte nic jiného. Ale věřte nám, stojí to za to!
Potřebné licence a jejich získání
Aby si vás jakákoliv letecká společnost vybrala jako svého dopravního pilota, stále hovoříme o pozici FO tj. prvního důstojníka, musíte mít licence typu:
- Obchodní pilot letadla s oprávněním pro létání podle přístrojů (CPL(A), IR)
- Oprávnění létat s vícemotorovými letouny (MEP)
- Výcvik součinnosti vícečlenné posádky (MCC)
Dále Vám vysvětlíme, co to znamená a jak tyto licence získat.
Forma výcviku
Existuje celá řada možností, jak se k licencím a oprávněním dostat, ale v základu existují dva způsoby:
- Modulový systém přípravy
- Integrovaný systém přípravy (např. obor Pilot dopravních letadel na ČVÚT, či společnost CATC na letišti Ruzyně)
Za nás doporučujeme jít cestou modulového systému přípravy. Jednotlivé moduly, jinými slovy etapy výcviku, jsou zakončené získáním pilotní licence či oprávnění. Modulový systém přípravy je nejefektivnější z pohledu pilotní praxe. Tento výcvik bývá cenově výhodnější, a kdykoliv se můžete rozhodnout výcvik přerušit či předčasně ukončit, avšak již získané pilotní licence vám zůstávají a můžete je dále využívat. Modulový výcvik doporučujeme absolvovat v následujícím pořadí.


Modul 1
Soukromý pilot letounů PPL(A) (Private Pilot License)
Získáte oprávnění pilotovat jednomotorová letadla (SEP – Single Engine Piston) a to pouze za denního světla a dobré viditelnosti (tzv. VFR – Vision Flight Rules – podmínek ). Aby jste získal licenci PPL(A) musíte:
- nalétat minimálně 45 hodin ve výcviku pod dohledem instruktora,
- absolvovat teoretický výcvik v rozsahu 100 hodin, kdy cca polovinu studujete sami a polovinu výukou s instruktorem.
Oprávnění pro lety v noci za dobré viditelnosti (Night VFR)
Získat oprávnění pro lety v noci není složité získat. Potřebujete:
- 1 hodinu teoretické přípravy s instruktorem,
- 5 hodin letů ve výcviku po západu slunce,
- 15 přistání na letištích s osvětlenou dráhou.
Time building
V této fázi, aby jste mohli pokročit k dalším licencím potřebujete získat letovou praxi, piloti to nazývají „time building“. Létáte jako velící pilot na jednomotorových letadlech a získáváte pilotní zkušenosti. Aby jste se mohli přihlásit do dalšího výcviku a získat další licenci v řadě na cestě za vaším snem dopravního pilota, musíte nalétat minimálně 50 hodin jako velící pilot PIC (Pilot In Command) na jednomotorovém letadle.
Letecká angličtina
Mezi tím, jak získáváte pilotní zkušenosti a potřebnou praxi, doporučujeme udělat si zkoušku z letecké angličtiny (ICAO). Bez této zkoušky z letecké angličtiny se nepodíváte za hranice České a Slovenské republiky a to by byl u dopravního pilota velký problém. Prokázat znalost letecké angličtiny nemusí pouze angličtí rodilí mluvčí, těm je zapisována automaticky.
Teorie dopravního pilota – Teorie ATPL
Nyní je také nejvyšší čas začít se připravovat na práci pilota dopravního letadla teoreticky. Je potřeba se přihlásit na teoretický kurz Pilot dopravního pilota (ATPL). U jaké letecké školy tento teoretický kurz absolvujete je čistě na vás. Kurz bývá často distanční a integruje v sobě teorii dopravního pilota, obchodního pilota i teorii letů podle přístrojů.
- Kurz je v rozsahu 650 hodin a opět část tvoří samostudium a část přednášky v učebně.
V průběhu kurzu žák samozřejmě pokračuje v praktickém výcviku.
Modul 2
Přístrojová kvalifikace IR (Instrument Rating) pro jednomotorová letadla (SEP)
Jakmile máte nalétáno 50 hodin jako velící pilot můžete začít výcvik pro lety podle přístrojů. Kvalifikace pro lety podle přístrojů vám umožňuje létat za zhoršené viditelnosti a takových meteorologických podmínek, které si vyžadují létání podle přístrojů. Kvalifikace pro lety podle přístrojů se rozlišuje zvláště pro jednomotorová letadla (SEP – Single Engine Piston) a vícemotorová letadla (MEP – Multi Engine Piston). Získat přístrojovou kvalifikaci pro jednomotorové letouny obnáší:
- nalétat minimálně 50 hodin ve výcviku pod dohledem instruktora z toho 15 hodin může být na certifikovaném simulátoru,
- a samozřejmě mít složené teoretické zkoušky z předepsaných předmětů v rámci již studované teorie ATPL.
Oprávnění létat s vícemotorovými letouny (MEP)
Nyní přišel čas získat oprávnění pro lety s vícemotorovými letouny. Obnáší to mít:
- minimálně 6 hodin letů s dvoumotorovým letadlem a
- a nastudovat příslušný manuál pro vícemotorová letadla
Přístrojová kvalifikace IR (Instrument Rating) pro vícemotorová letadla (MEP)
Získat přístrojovou kvalifikaci pro vícemotorové letouny obnáší:
- nalétat minimálně 55 hodin ve výcviku pod dohledem instruktora z toho může být 40 hodin na certifikovaném simulátoru.



Modul 3
Obchodní pilot letounů CPL(A) (Commercial pilot license)
Licence obchodní pilot letounů umožňuje létat již jako profesionální pilot. To v praxi znamená, že můžete vykonávat komerční lety za úplatu. Zároveň s tímto typem licence a po absolvování celého teoretického výcviku ATPL a složení všech zkoušek, opravňuje pilota vykonávat funkci prvního důstojníka (FO) na dopravních letadlech. Získat tuto licenci obnáší:
- nalétat minimálně 30 hodin ve výcviku pod dohledem instruktora z toho 5 hodin na komplexním letounu se zatahovacím podvozkem a stavitelnou vrtulí,
- a samozřejmě mít složené teoretické zkoušky z předepsaných předmětů v rámci již studované teorie ATPL.
Výcvik součinnosti vícečlenné posádky MCC (Multi-Crew Cooperation)
Tento výcvik připraví pilota pro práci na více pilotních letounech, která létají za podmínek IFR (Instrument Flight Rules), tj podle přístrojů.
- Tento výcvik probíhá pouze na certifikovaném simulátoru v rozsahu 20 hodin.
Výběrové řízení u letecké společnosti
Pokud ve vašem výcviku dojdete až sem, můžete se směle ucházet o práci u leteckých společností po celém světě. Uspějete-li u výběrového řízení, čekává vás ještě typová zkouška na letadlo, s kterým budete u společnosti létat, například Boeing nebo Airbus. Cena za typovou zkoušku na Boeing 737 se pohybuje v rozsahu od 600.000 – 800.000 Kč. Cena je v různých společnostech různá. Některé společnosti vám tuto typovou zkoušku uhradí, pokud se jim zavážete, že u nich odlétáte 3-5 let, některé společnosti to však požadují uhradit po vás. Typová zkouška obnáší lety s daným letadlem na simulátoru cca 50 hodin a také letovou praxi – okruhy a traťový let s daným typem letadla.
Cena výcviku na pilota dopravního letadla
Celkové náklady na kompletní výcvik v tomto pořadí včetně typové zkoušky vyjde přibližně na 1.5 – 2 mil. Kč. Cenu za výcvik nikdy neurčíte přesně, a proto se nikdy neplatí celá dopředu. Konečná cena, kterou skutečně za výcvik a získání licencí pro nastoupení cesty dopravního pilota zaplatíte se odvíjí od:
- ceny za pronájem letadla, které v dané fázi pro výcvik využijete,
- počtu hodin, které ve výcviku nalétáte, přičemž minimální počty hodin jsou stanovené a jsou popsány výše u jednotlivých licencí,
- ceny za instruktora jak pro letový výcvik, tak pro pozemní přípravu,
- cena za teoretický výcvik,
- velkou část ceny tvoří přistávací poplatky na jednotlivých letištích, které v průběhu výcviku navštívíte,
- navigační poplatky při výcviku letů podle přístrojů,
- ceny za výcvik na simulátoru,
- nesmíme zapomenout také na platby za zkoušky na úřadech, poplatky za licence a průkazy nutné pro létání,
- cenu za typovou zkoušku.
Požadavky na pilota dopravního letadla
Výborný zdravotní a psychický stav
Pilotovat letadlo jako soukromý pilot může více méně každý kdo vidí, slyší a mluví :-). Avšak stát se dopravním pilotem vyžaduje mnohem více. Budete muset podstoupit důkladnou lékařskou prohlídku, která otestuje vaší zdravotní kondici. Interna, odběr krve a moči, EKG, spirometrie, ORL, dotazy na alergie, astma, kontrola ústa, krk, uši, audiometrie, reflexy, oční vyšetření, barvocit. V ČR jsou součástí vyšetření dokonce i psychologické testy.
Věk
Začít výcvik soukromého pilota můžete již v 16-ti letech avšak průkaz soukromého pilota vám vydají s dovršením 17-ti let. Obchodním pilotem se pak můžete stát od 18-ti let. Pilotem s licencí dopravního pilota letadla ATPL pak po dovršení 21 let.
Bezúhonnost
Pozor je třeba mít čistý trestní rejstřík!
Není toho málo, co se musíte naučit a podstoupit během vašeho „stát se dopravním pilotem“ dobrodružství, ale budiž vám útěchou, že vám bude uděleno privilegium, které má nyní méně než 2% populace. Ten pocit svobody a dobrodružství, který pocítíte při prvním vzletu do nebe jako certifikovaný pilot je něco, co se musí zažít na vlastní kůži, aby mohlo být plně doceněno. A to pravé dobrodružství ve vzduchu teprve začíná!
Přejeme vám šťastnou cestu! Tým BLUE SKY AVIATION