fbpx

Podstata létání

Podstata létání

Sdílet příspěvek

Podstata létání aneb proč letadlo létá?

 
Pozorovali jste někdy ptáky a napadlo vás, jak jednoduše létání vypadá. Podstata létání lidi zajímala již od pradávna. Po staletí lidé snili o tom, že budou létat jako ptáci. Někteří zašli i dále a marně se pokoušeli vznést máváním křídly vyrobenými z peří. Lidské tělo je však na létání příliš těžké a navíc nemá vyvinuté nezbytné svalstvo. Průkopníci létání si brzy uvědomili, že aby mohli létat jako ptáci, musí nejprve pochopit princip jejich letu.

Stvořeni k letu.

Zjistili, že ptačí křídla mají zvláštní tvar. Při proudění vzduchu kolem něj vzniká rozdíl v tlaku vzduchu nad a pod ním. To vytváří sílu zvanou vztlak, která je větší než tíha ptáka a tak mohou létat i objekty těžší než vzduch. Tvar křídla ovlivňuje rychlost proudění vzduchu. Vzduch na vrchní zakřivené straně proudí rychleji než na straně s

Podstata létání
Plachtění ptáků

Let v přírodě.

Ptáci létají výš, dál a rychleji než jiní létající živočichové. Mnoho druhů je schopno při migraci přeletět celé oceány a kontinenty. Ptáci jsou také jedinými tvory, kteří využívají k letu vítr. Ptačí křídla jsou ovládána dvěma prsními svaly, které u většiny ptáků představují třetinu jejich celkové hmotnosti. Svaly pohybují dlouhými tuhými péry. Péra na koncích křídel, zvané letky, pohánějí ptáka vpřed, zatímco zbytek křídla vytváří vztlak. Během mávání mění křídla tvar. Při mávání dolů jsou široce rozevřená a protažená a při mávnutí nahoru jsou pevně stažená. Tvar křídla ptáka úzce souvisí s jeho způsobem života. Dlouhá křídla jsou mnohem efektivnější než křídla krátká, avšak mnohem obtížněji se s nimi mává. Dlouhá křídla mají obvykle ptáci, kteří létají velmi vysoko. Ptáci s krátkými křídly mají menší výdrž, ale dokáží získat rychlost za velmi krátkou dobu.

Čtyři síly létání

Podstata létání – letadlo v letu.

A jak létá letadlo? Jsou to čtyři síly – tíha, vztlak, tah a odpor, které na letadlo při letu působí. Neviditelná síla, která způsobuje, že stroje těžší než vzduch létají, vzniká při obtékání vzduchu kolem křídel. Letadlo je nadnášeno díky rozdílu mezi tlakem vzduchu pod a nad křídlem. Tuto sílu nazýváme vztlak. Vztlak překonává tíhu letadla. Tah neboli síla pohybu vpřed pochází od motoru a překonává odpor vzduchu, který na letadlo přirozeně působí při pohybu vpřed. Když letí letadlo rovně s neměnnou rychlostí a výškou, jsou tyto čtyři síly v rovnováze. To znamená, že vztlaková síla je stejně velká a má opačný směr než tíha a tah má stejnou velikost a opačný směr než odpor.

Stabilita letadla a ovládání letu

Pro hladký a klidný let musí být letadlo také stabilní. Ocasní plochy a vzepětí křídel (to znamená, že od trupu míří lehce vzhůru) letadlo stabilizují, podobně jako ocas udržuje v rovnováze draka. Na křídlech a ocase jsou také pohyblivé ovládací plochy zvané křidélka, výšková kormidla a směrová kormidla. Ta pozměňují proudění vzduchu kolem křídel, ocasních ploch a s jejich pomocí mění pilot směr a výšku letu.

Stabilita a ovládání letadla

Klopení

Když jsou výšková kormidla vychýlená nahoru, příď se zvedne nad horizont a letadlo stoupá. Směrové kormidlo a křidélka jsou přitom v neutrální poloze. Při klesání jsou výšková kormidla vychýlená dolů. Tento pohyb přídě letounu nahoru a dolů se nazývá „klopení“.

Klapky křídel

Ptáci při přistávání roztahují péra a mění tvar křídel, aby dosedli pomalu. Pilot letadla provádí totéž tím, že vyklápí přední a zadní okraje křídel, které se nazývají klapky a sloty. Díky těmto zařízením vzniká větší vztlak, a tak mohou i velká proudová letadla přistávat i vzlétat při malých rychlostech.

Princip proudění vzduchu kolem křídel a vytváření vztlaku pod křídly využívají letouny a kluzáky.

Jak funguje vrtulník?

Vrtulníky jsou schopny létat dozadu, dopředu, do strany, viset ve vzduchu a přistávat na velmi malé ploše. Vzhledem k normálním letadlům mají mnoho výhod. Podstata letu vrtulníku má soubor točících se křídel, který se nazývá rotor. Ten poskytuje vztlakovou sílu a určuje směr pohybu stroje. Rotor je spojen s pákami kolektivního a cyklického řízení listů rotoru, jimiž pilot vrtulník ovládá. Malý ocasní rotor udržuje trup vrtulníku rovně.

  • Stoupání – Pilot zvedne páku kolektivního řízení, tím roste úhel listů rotoru, dokud vztlak není sinější než tíha vrtulníku.
  • Klesání – Pilot spustí páku kolektivního řízení. Úhel listů rotoru klesá, dokud vztlaková síla není menší než tíha vrtulníku.
  • Let vpřed – Pilot nakloní páku cyklického řízení dopředu. Rotor se nakloní vpřed, čímž se vztlak rozdělí a poskytne tah dopředu.
  • Let stranou – Pilot skloní páku cyklického řízení do strany. Rotor se nakloní do strany, opět rozloží vztlakovou sílu a vzniká tah do strany.

Princip létání balónu a vzducholodí

Na úplně jiném principu pak létají balóny a vzducholodě plněné horkým vzduchem, jenž vždy stoupá nahoru nebo plyny jako jsou helium či vodík, které jsou lehčí než vzduch. Podstata létání horkovzdušného balonu, je tedy dána tím, že lehčí plyn stoupá vzhůru, když je ho dostatečné množství, překoná tíhu balonu.