Jak se stát pilotem dopravního letadla?
První důstojník dopravního letadla
Jako pilot dopravní letecké společnosti zpočátku působíte jako První důstojník (FO – First Officer). Je pro vás určená pravá sedačka v pilotní kabině vedle velícího kapitána letadla, který sedí vždy na levé sedačce. Se získáním dostatečné praxe – nalétáte v letadlech jako pilot 1500 hodin a z toho minimálně 500 hodin ve vícečlenné posádce např. dopravním letadle – můžete získat licenci pilot dopravního letadla (ATPL – Airline transport pilot license). Po několika letech další praxe z vás může být kapitán letadla. Přesunete se na levou sedačku v pilotní kabině a zvýší se vám výplata.
Od nuly až po dopravního pilota letadla
Doba výcviku
Než se však posadíte jako první důstojník na pravou sedačku v pilotní kabině dopravního letadla, čeká vás výcvik, který reálně trvá cca 2 roky. Doba je hodně individuální a ovlivňuje ji mnoho faktorů, ale dva faktory hrají prim. Jsou to:
- váš čas na výcvik,
- dostatek finančních prostředků.
Našel by se ještě jeden významný faktor a to je vaše píle a odhodlání učit se a vytrvat. Ale to už je věc každého z nás a rozebírat ji můžeme v jiném článku. Shrňme to! Přibližně 2 roky trvá celý výcvik od nuly až po dopravního pilota za předpokladu že neděláte nic jiného. Ale věřte nám, stojí to za to!
Potřebné licence a jejich získání
Aby si vás jakákoliv letecká společnost vybrala jako svého dopravního pilota, stále hovoříme o pozici FO tj. prvního důstojníka, musíte mít licence a výcviky typu:
- Obchodní pilot letadla s oprávněním pro létání podle přístrojů (CPL(A), IR)
- Oprávnění létat s vícemotorovými letouny (MEP, IR)
- Výcvik součinnosti vícečlenné posádky (MCC)
- Výcvik vybírání nezvyklých poloh (Advance UPRT)
Dále Vám vysvětlíme, co to znamená a jak tyto licence získat.
Forma výcviku
Existuje celá řada možností, jak se k licencím a oprávněním dostat, ale v základu existují dva způsoby:
- Modulární systém přípravy
- Integrovaný kurz
Modulární výcvik pilota dopravního letadla
- Soukromý pilot letounů PPL(A) (Private Pilot License) – získáte oprávnění pilotovat jednomotorová letadla (SEP – Single Engine Piston) a to pouze za denního světla a dobré viditelnosti (tzv. VFR – Vision Flight Rules – podmínek ).
- Oprávnění pro lety v noci za dobré viditelnosti (Night VFR) – letový výcvik po západu slunce,
- Time building – aby jste mohli pokročit k dalším licencím potřebujete získat letovou praxi, piloti to nazývají „time building“. Létáte jako velící pilot na jednomotorových letadlech a získáváte pilotní zkušenosti. Aby jste se mohli přihlásit do dalšího výcviku a získat další licenci v řadě na cestě za vaším snem dopravního pilota, musíte nalétat minimálně 50 hodin jako velící pilot PIC (Pilot In Command) na jednomotorovém letadle.
- Letecká angličtina – Mezi tím, jak získáváte pilotní zkušenosti a potřebnou praxi, doporučujeme udělat si zkoušku z letecké angličtiny (ICAO). Bez této zkoušky z letecké angličtiny se nepodíváte za hranice České a Slovenské republiky a to by byl u dopravního pilota velký problém. Prokázat znalost letecké angličtiny nemusí pouze angličtí rodilí mluvčí, těm je zapisována automaticky.
- Teorie dopravního pilota – Teorie ATPL – nyní je také nejvyšší čas začít se připravovat na práci pilota dopravního letadla teoreticky. Je potřeba se přihlásit na kurz teorie Pilot dopravního pilota (ATPL). U jaké letecké školy tento teoretický kurz absolvujete je čistě na vás. Kurz bývá často distanční a integruje v sobě teorii dopravního pilota, obchodního pilota i teorii letů podle přístrojů. V průběhu kurzu žák samozřejmě pokračuje v praktickém výcviku.
Modul 2
- Přístrojová kvalifikace IR (Instrument Rating) pro jednomotorová letadla (SEP) – jakmile máte nalétáno 50 hodin jako velící pilot můžete začít výcvik pro lety podle přístrojů. Kvalifikace pro lety podle přístrojů vám umožňuje létat za zhoršené viditelnosti a takových meteorologických podmínek, které si vyžadují létání podle přístrojů. Kvalifikace pro lety podle přístrojů se rozlišuje zvláště pro jednomotorová letadla (SEP – Single Engine Piston) a vícemotorová letadla (MEP – Multi Engine Piston).
- Oprávnění létat s vícemotorovými letouny (MEP)
- Přístrojová kvalifikaci IR (Instrument Rating) pro vícemotorová letadla (MEP)
Modul 3
- Obchodní pilot letounů CPL(A) (Commercial pilot license) – licence obchodní pilot letounů umožňuje létat již jako profesionální pilot. To v praxi znamená, že můžete vykonávat komerční lety za úplatu. Zároveň s tímto typem licence a po absolvování celého teoretického výcviku ATPL a složení všech zkoušek, opravňuje pilota vykonávat funkci prvního důstojníka (FO) na dopravních letadlech.
- Pokročilý výcvik vybírání nezvyklých poloh – Advance UPRT – tento výcvik probíhá na aktobatickém letadle
- Výcvik součinnosti vícečlenné posádky MCC (Multi-Crew Cooperation) – Tento výcvik připraví pilota pro práci na více pilotních letounech, která létají za podmínek IFR (Instrument Flight Rules), tj podle přístrojů. Tento výcvik probíhá pouze na certifikovaném simulátoru.
VÝHODY: Modulárního výcviku pilota dopravního letadla
Zde jsou některé z klíčových výhod modulárního systému:
- Flexibilita a přizpůsobení: Modulární systém je flexibilní a umožňuje studentům přizpůsobit svůj vlastní studijní plán podle svých potřeb a časových možností. To umožňuje lepší skloubení vzdělávání s prací nebo jinými závazky.
- Finanční kontrola: Studenti mají lepší kontrolu nad finančními náklady, protože mohou platit za jednotlivé fáze výcviku postupně. To může usnadnit financování pro mnoho jednotlivců.
- Pracovní zkušenosti během studia: Díky flexibilitě modulového systému mohou studenti pracovat během studia, což jim umožňuje získat pracovní zkušenosti v oboru již před dokončením výcviku.
- Více přestávek nebo přerušení: Modulární přístup umožňuje studentům udělat si přestávky mezi jednotlivými částmi výcviku, což může být výhodné v případě nečekaných životních událostí nebo změn v plánech.
- Individualizovaný výběr kurzů: Studenti mohou volit specifické kurzy a moduly podle svých zájmů a budoucích kariérních cílů. To umožňuje lepší přizpůsobení výcviku konkrétním potřebám jednotlivce.
- Více možností pro uchazeče s předchozími zkušenostmi: Pro ty, kteří již mají letecké zkušenosti nebo mají jiné pilotní kvalifikace, může modulární systém poskytovat lepší možnosti pro přizpůsobení výcviku jejich potřebám.
- Postupné získávání licencí: Studenti získávají jednotlivé letecké licence postupně, což umožňuje okamžité využití některých dovedností, aniž by museli dokončit celý výcvik najednou.
- Nízké počáteční investiční náklady: Modulární systém často může být finančně dostupnější pro ty, kteří nechtějí nebo nemohou investovat velké množství peněz najednou.
Integrovaný výcvikový kurz pilota dopravního letadla
Integrovaný kurz pro výcvik dopravního letadla představuje komplexní program pro přípravu a výcvik pilotů, kteří jsou určeni k létání s dopravními letadly.
Zde jsou některé z hlavních výhod integrovaného kurzu:
VÝHODY: Integrovaného kurzu pilota dopravního letadla
- Strukturovaný program: Integrovaný kurz poskytuje strukturovaný a systematický přístup k výcviku. Studenti mají předem stanovený plán výcviku od začátku až do získání plně kvalifikovaného statusu pilota dopravního letadla.
- Úspora času: Integrovaný kurz často umožňuje studentům získat potřebné kvalifikace rychleji ve srovnání s postupným výcvikem (modulárním). Tím mohou rychleji vstoupit do profesionálního pilotního prostředí.
- Kontinuální monitorování a hodnocení: Studenti jsou průběžně monitorováni a hodnoceni v rámci integrovaného kurzu. To umožňuje rychle reagovat na slabé stránky a poskytovat dodatečnou podporu tam, kde je to potřeba.
- Větší důraz na CRM (Crew Resource Management): Integrované kurzy často kladou větší důraz na CRM, což znamená schopnost efektivně spolupracovat v posádce. To je klíčový aspekt v komerční letecké dopravě.
- Integrace teorie a praxe: Kurz kombinuje teoretickou přípravu s praktickým výcvikem na simulátorech a skutečných letadlech. To umožňuje studentům rychleji a efektivněji přenášet teoretické znalosti do praktických dovedností.
- Příprava na dopravní letouny: Integrované kurzy jsou navrženy tak, aby poskytovaly specifický výcvik pro dopravní letadla, které se používají v komerční letecké dopravě. Studenti jsou připravováni na specifika velkých letounů a výzvy spojené s profesionálním létáním.
- Větší šance na zaměstnání: Některé letecké společnosti preferují absolventy integrovaných kurzů pro své komplexní a standardizované výcvikové programy. Absolventi integrovaných kurzů tak mohou mít větší šance na získání zaměstnání u velkých leteckých společností.
- Letecká licenční oprávnění: Studenti získávají kompletní licenční oprávnění potřebná pro práci jako pilot dopravního letadla, což zahrnuje Private Pilot License (PPL), Commercial Pilot License (CPL) a Airline Transport Pilot License (ATPL).
Výběr mezi integrovaným a modulárním kursem závisí na individuálních preferencích a situaci každého studenta.
Výběrové řízení u letecké společnosti
Pokud ve vašem výcviku dojdete až sem, můžete se směle ucházet o práci u leteckých společností po celém světě. Uspějete-li u výběrového řízení, čekává vás ještě typová zkouška na letadlo, s kterým budete u společnosti létat, například Boeing nebo Airbus. Cena za typovou zkoušku na Boeing 737 se pohybuje v rozsahu od 600.000 – 800.000 Kč. Cena je v různých společnostech různá. Některé společnosti vám tuto typovou zkoušku uhradí, pokud se jim zavážete, že u nich odlétáte 3-5 let, některé společnosti to však požadují uhradit po vás. Typová zkouška obnáší lety s daným letadlem na simulátoru cca 50 hodin a také letovou praxi – okruhy a traťový let s daným typem letadla.
Cena výcviku na pilota dopravního letadla
Celkové náklady na kompletní výcvik v tomto pořadí včetně typové zkoušky vyjde přibližně na 1.5 – 2 mil. Kč. Cenu za výcvik nikdy neurčíte přesně, a proto se nikdy neplatí celá dopředu. Konečná cena, kterou skutečně za výcvik a získání licencí pro nastoupení cesty dopravního pilota zaplatíte se odvíjí od:
- ceny za pronájem letadla, které v dané fázi pro výcvik využijete,
- počtu hodin, které ve výcviku nalétáte, přičemž minimální počty hodin jsou stanovené a jsou popsány u jednotlivých licencí,
- ceny za instruktora jak pro letový výcvik, tak pro pozemní přípravu,
- cena za teoretický výcvik,
- velkou část ceny tvoří přistávací poplatky na jednotlivých letištích, které v průběhu výcviku navštívíte,
- navigační poplatky při výcviku letů podle přístrojů,
- ceny za výcvik na simulátoru,
- nesmíme zapomenout také na platby za zkoušky na úřadech, poplatky za licence a průkazy nutné pro létání,
- cenu za typovou zkoušku.
Požadavky na pilota dopravního letadla
Výborný zdravotní a psychický stav
Pilotovat letadlo jako soukromý pilot může více méně každý kdo vidí, slyší a mluví :-). Avšak stát se dopravním pilotem vyžaduje mnohem více. Budete muset podstoupit důkladnou lékařskou prohlídku, která otestuje vaší zdravotní kondici. Interna, odběr krve a moči, EKG, spirometrie, ORL, dotazy na alergie, astma, kontrola ústa, krk, uši, audiometrie, reflexy, oční vyšetření, barvocit. V ČR jsou součástí vyšetření dokonce i psychologické testy.
Věk
Začít výcvik soukromého pilota můžete již v 16-ti letech avšak průkaz soukromého pilota vám vydají s dovršením 17-ti let. Obchodním pilotem se pak můžete stát od 18-ti let. Pilotem s licencí dopravního pilota letadla ATPL pak po dovršení 21 let.
Bezúhonnost
Pozor je třeba mít čistý trestní rejstřík!
Není toho málo, co se musíte naučit a podstoupit během vašeho „stát se dopravním pilotem“ dobrodružství, ale budiž vám útěchou, že vám bude uděleno privilegium, které má nyní méně než 2% populace. Ten pocit svobody a dobrodružství, který pocítíte při prvním vzletu do nebe jako certifikovaný pilot je něco, co se musí zažít na vlastní kůži, aby mohlo být plně doceněno. A to pravé dobrodružství ve vzduchu teprve začíná!
Přejeme vám šťastnou cestu! Tým BLUE SKY AVIATION