Pilotní Licence 

Sdílet příspěvek

Dostáváme pravidelně poměrně dost dotazů ohledně témata pilotních licencí a toho jak je získat a co člověk/student potřebuje, aby je mohl získat. Proto jsme se rozhodli na všechny tyto dotazy pro jednou odpovědět. 

Jelikož je to obsáhlé téma a celý předmět se může občas zdát poměrně složitý a komplikovaný, rádi bychom vám ukázali že i v tomto oboru jde najít logika a řád. Proto začneme od úplného začátku a postupně se probojujeme až k licencím, se kterými můžete usednout do kokpitu dopravních letadel.

Letadlo nebo vrtulník? 

Úplný začátek by mohl vypadat tak, že se rozhodnete že byste rádi vlastně zjistili co to pilotování je, jaké to je a jestli by se Vám líbilo to opravdu dělat. To my chápeme, konec konců v této fázi byl každý z nás. Pokud tedy jste už měli myšlenky na to, že byste rádi byli piloty, ať už ve volném čase nebo profesionálně. Existuje několik cest kudy se vydat.  

Úplně první rozhodnutí, které člověk udělá je naprosto jasné a nejspíše už ho stejně každý z vás udělal a to je zda chci pilotovat vrtulník či letadlo.  Jedna věc, kterou bychom chtěli již na začátek zmínit a zároveň je to také častá situace, se kterou se setkáváme, je že ve společnosti se přibližně ví, že pilotní výcvik na dopravní letadlo stojí okolo milionu korun a že amatérské licence pilota jsou kolem nižších stovek tisíc občas pouze desítky tisíc. Ve společnosti také existuje jedna domněnka a to, že s vrtulníkem by to mohlo být podobné. To bohužel není úplně šťastná domněnka.  

vrtulník blue sky aviation

Vycházejme z toho, že v letadla platíte primárně za motor, který roztáčí vrtuli, co je před pilotem. Vrtule má v průměru dva či tři listy o délce přibližně 0,5 metru. Roztočit tuto vrtuli není až takový problém a proto motory letadel nemusí mít nějaký převeliký výkon a tudíž převelikou spotřebu. Teď se však koukněme na vrtulník. To co u letadla z velké části zvládají křídla a za ty se nemusí platit, u vrtulníku zvládá takzvaný rotor. Stačí si vybavit obrázek vrtulníku a již víte, že tento rotor musí být roztočen „nějakým“ motorem. Ano, rotor vrtulníku je opravdu razantně větší. A proto se zde aplikuje opačná logika. Motor vrtulníku musí mít velký výkon a zákonitě tedy i větší spotřebu. Tudíž když se bavíme o pilotní licenci na vrtulník, v porovnání s letadly, máme opravdu razantně vyšší cenu.  

Pokud letadlo, do kterého se vejdou dva lidé bude stát okolo 2tis až 4tis korun na hodinu, vrtulník, do kterého se vejdou 2 lidé bude stát od 9tis korun na hodinu a více. Proto získat pilotní licenci na vrtulníky je dvou až tří násobně dražší než získat obdobnou pilotní licenci na letadle.  

Tudíž pokud k získání pilotní licence profesionálního pilota letadla potřebujeme 1 milion korun, k získání pilotní licence profesionálního pilota vrtulníků je potřeba 2 až 3 miliony korun. Zní to jako zoufalá situace, zvlášť pokud vám neleží milióny na účtu, má to, ale řešení.  

Pokud si opravdu přejete být profesionální pilot vrtulníků je možnost stát se jím takřka bezplatně. Tou možností je armáda. Samozřejmě, že nároky na zdravotní stav jsou vyšší a ne každý je vybrán, je to ale stále možnost, jak se do kokpitu vrtulníku dostat. A potěšíme vás skutečností, že Armáda ČR se potýká s celkovým nedostatkem pilotů vrtulníků. Tudíž každý, kdo může a splní požadavky, je jistě vítán. 

Jakou pilotní licenci zvolit? 

Začněme s pilotní licencí pro létání letadlem. V té úplně první fázi je důležité vědět, zda člověk míří na pilota dopravního letadla nebo minimálně k licenci, která mu dovolí si létáním vydělávat. Základní pilotní licence totiž nestačí k tomu, aby člověk mohl létat komerčně, tj. za úplatu. I když máte pilotní licenci na letadlo, se kterým se komerčně létat dá,  ještě to neznamená, že si svým létáním může vydělávat.  

Pokud tedy člověk nemá ambice být komerční pilot a chce létáním pouze trávit své volné chvíle, pronajímat si letadlo a létat pouze pro své osobní potřeby či si zaletět s kamarády na výlet a podělit se o náklady, pak existuje několik cest kudy se může vydat. 

Pilotní licence – Pilot Kluzáků  

Tohle je čistě srdcová záležitost. Výcvik na bezmotorový kluzák může student začít již ve svých 15ti letech. Většina výcviků ke získání pilotní licence – Pilot kluzáků se děje v místních aeroklubech a to převážně během jara a léta. Toto létání se dá i ve vyšším náletu považovat za profesionální a člověk se může účastnit různých soutěží.  

Pokud uvažujete o pilotní licenci pilota kluzáku, nejjednodušší je najít si nejbližší letiště ve vašem okolí. Tam vyhledat místní aeroklub a zeptat se na možnosti výcviku na kluzák. Z počátku vás bude samozřejmě čekat teorie, ale zanedlouho se vrhnete do letounu. Výhoda této pilotní licence oproti ostatním licencím je, že si výcvik můžete udělat již v nízkém věku a cenová náročnost je nejnižší snad ze všech výcviků.  

Pilotní licenci na kluzák vám vydá Úřad pro civilní letectví. Pouze v případě, že se rozhodnete pro létání na kluzáku, který spadá do kategorie ultra light (UL), bude výcvik probíhat pod Leteckou amatérskou asociací, která vám pak také vydá příslušný pilotní průkaz Pilota ultralehkých kluzáků. 

Pilotní licence – Pilot Ultralehkých letounů 

Neboli ULL je licence na jednomotorové letouny, které mají svou vzletovou hmotnost pod 600kg. Toto je opět záležitost čistě soukromého létání. Do ultralightu se vejdou dva lidé a cestovní rychlost letadel se pohybuje mezi 100 až 300 km/h. Výcvik pro tento druh létání je v rozsahu 20 hodin, to je však pouze minimální nárok. Většina studentů tento výcvik zvládne za 30 až 35 hodin.  

Využití pilotní licence Pilot ultralehkých letounů je především pro soukromé potřeby. Piloti ULL letadel si mohou ULL letoun vypůjčit a proletět se, nebo mohou využít letoun jako příležitostný dopravní prostředek. V poslední době je časté, že si pilot po absolvování výcviku pořídí svůj vlastní ULL letoun a následně ho využívá pro své soukromé potřeby. S takovým letadlem můžete procestovat Evropu či létat na pracovní schůzky po Česku. Nicméně pilotní licence ULL vás neopravňuje provozovat výdělečnou činnost. Veškeré lety mohou být maximálně za sdílené náklady. Ceny takových letadel začínají již na 500 tis CZK. Takže v současnosti si můžete místo nového auta pořídit Ultralehké letadlo.  

Výcvik pro získání pilotní licence Pilot Ultralehkých letounů probíhá pod Leteckou amatérskou asociací (LAA), která vám pak také vydá příslušný pilotní průkaz Pilota ultralehkých letounů. Samotný výcvik vám poskytne letecká škola s příslušným oprávněním od LAA, např. naše letecká škola BLUE SKY AVIATION. 

Pilotní licence –  Soukromý pilot letadel (PPL(A) – Private pilot license) 

Výcvik pro pilotní licenci Soukromý pilot letadel (PPL(A))  je prováděn na letadlech bez váhového limitu a tudíž na letadlech tzv. všeobecného letectví (General Aviation). Co se týká legislativy je tato pilotní licence provedena pod Úřadem Civilního letectví  podle osnov stanovených dle EASA (European Aviation Safety Agency) tudíž je uznávaná i v okolních Evropských státech.  

Výcvik je v rozsahu 45 letových hodin s instruktorem a doplněný kurzem teorie PPL(A). Díky tomu, že je tento výcvik již pod EASA osnovou je také první metou ve výcviku dopravního pilota. Neznamená to však, že když si uděláte pilotní licenci PPL, musíte pak pokračovat ve výcviku na dopravního pilota. Často si u nás dělají pilotní licenci PPL piloti bez těchto ambicí. Pouze chtějí využít výhod této pilotní licence a tou je možnost létání na větších letadlech, do kterých se vejde více než 2 lidé. Tato větší letadla jsou také často certifikována pro lety i do náročnějších podmínek a pro lety v noci.  Pilotní licenci Soukromý pilot letadel lze díky navazujícím kurzům pro přístrojové létání a létání v noci rozšířit o tato příslušná oprávnění a do určité míry se zbavit limitace ohledně počasí a denní doby.  

Pilot s licencí soukromý pilot PPL může tedy usednou do letadla, které má jeden pístový motor a na palubě může mít až 6 lidí, pokud to letadlo umožní. Další rozšiřující výcvik k pilotní licenci PPL může umožnit pilotovi usednout do jednomotorového letadla s turbínou. Tudíž větší výkon, delší dolet a může přepravit více lidí i nákladu. Nebo si pilot může rozšířit oprávnění létat dvoumotorovým letounem, kde je výhodou hlavně větší bezpečnost, kterou oceníte zvláště při vzdálenějších letech.  

Pilotní licence PPL má tedy své výhody. Nevýhodou by mohla být cena. Zatímco pilotní licence ULL se dá zvládnout v rámci desítek tisíc korun u pilotní licence PPL to jsou již sta tisíce korun a pokud bychom pokračovali k turbínovým letadlům dostaneme se i k milionům.  

Cesta k pilotní licenci Dopravního pilota  

Nyní, když máme definované základní pilotní licence, můžeme se přesunout k výcviku profesionálního pilota. To by se dalo rozdělit na tři možné cesty.  

  • Modulový výcvik 
  • Integrovaný výcvik 
  • MPL neboli multi-crew pilot license 

Výsledek všech tří cest je pilot s komerční licencí, který je schopný létat pro leteckou společnost či výcvikovou organizaci a svým létáním si vydělávat peníze. Cesty k tomu jsou však odlišné. 

Pilotní licence – MPL – multi-crew pilot license 

Pilotní licence – MPL (multi-crew pilot license) je poměrně nová a v současnosti čím dál více používaná. Výcvik k získání této pilotní licence spočívá ve zrychlené osnově pilotního výcviku. Osnova výcviku se může lišit podle organizace, která výcvik poskytuje. Primární účel MPL výcviku je přesunout co nejvíce hodin z opravdového letadla na simulátor. Tudíž u MPL výcviku může být až 75% celého letového výcviku odlétáno na simulátoru. Struktura a obsah výcviku, kterým si pilot projde jsou dosti odlišné od dalších dvou možných cest. V podstatě student tráví většinu času na simulátoru dopravního letadla s cílem, aby poté s tímto konkrétním letadlem létal jako dopravní pilot.  

MPL výcvik je používán nejčastěji v takzvaných kadet programech. Kadetské programy organizují letecké společnosti za účelem vycvičit si své vlastní piloty. V praxi to vypadá tak, že je organizováno velké výběrové řízení pro zájemce, kteří chtějí být piloty, avšak nemají žádné pilotní licence ani jiné letecké zkušenosti. Zájemci, kteří uspějí ve výběrovém řízení, získají garanci práce bezprostředně po absolvování MPL výcviku. Tento výcvik je poměrně svižný a intenzivní. Vždy je prováděn pod nějakou leteckou společností (aerolinkou) a není běžné, aby si MPL výcvik udělal student sám za sebe a poté si hledal práci. 

Modulový výcvik 

Toto je nejčastěji volený směr k profesionálnímu pilotovi v Česku. Má řadu výhod a řadu specifikací, se kterými je důležité počítat.  

Modulový výcvik se skládá z modulů, které student postupně absolvuje. Na konci každého modulu je studentovi udělena kompetence v podobě oficiálního dokumentu od Úřadu Civilního Letectví. Každá z těchto kompetencí rozšiřuje jeho možnosti pilotování jak dovednostní, tak právní. Moduly na sebe navazují a přiměřeným gradientem se student postupně dostává až k licenci dopravního pilota.  

V rámci tohoto výcviku student absolvuje přibližně 200 hodin v letadle a projde tedy jak již zmíněno řadou modulů. Tyto moduly nejsou nic jiného než výcviky zaměřené na určitý druh létání. Je to v podstatě jako když byste si v 16ti letech udělali řidičský průkaz na motorku, v 18ti na auto a následně pak pokračovali skrze všechny druhy řidičských výcviků až k tramvaji. A takhle to v podstatě vypadá i v letectví.  

PPL – Private pilot license 

Jak již bylo zmíněno pilotní licence soukromý pilot letadla (PPL(A)) je licence, se kterou uchazeč o kariéru obchodního pilota začíná. Není to tak, že musí začít s touto pilotní licencí hned na začátku, často se lidé nejdříve vrhnou na pilotní licenci ULL či kluzák, toto je ale první pilotní licence a druh létání, který se oficiálně uznává a počítá do profesionálního výcviku na obchodního/dopravního pilota. Více o pilotní licenci soukromý pilot letadla výše. 

Výcvik pro získání PPL může student začít ve věku 16ti let. Ano dříve než usedne do auta, bude moci řídit letadlo! Následně ale předpis omezuje průběh výcviku. Studentovi musí být 17 let, aby mohl výcvik dokončit a získat pilotní licenci PPL(A) . Výcvik je pak následně zakončen zkouškou s examinátorem. Stejně jako v autoškole, musíte pro vydání licence prokázat, že máte náležité schopnosti pro bezpečné ovládání letadla a řešení krizových situací, které při letu mohou nastat.  

Pilotní licence PPL vás opravňuje pilotovat jednomotorové pístové letadlo (tzv. SEP – Single engine piston). Tato pilotní licence platí pro lety, které jsou uskutečňovány za dobrých meteorologických podmínek. Laicky řečeno, pilot letí ve dne, mimo mraky, má dobrou dohlednost okolo sebe a hlavně před sebe a k zemi. A to nás dostává k další části modulového výcviku. 

Noční výcvik 

Další krok není nic jiného než převedení svých schopností létat za dobrého počasí s jednomotorovým pístovým letadlem za dne na létání za těch samých podmínek také v noci. Tento výcvik je v rozsahu 5ti hodin a není zakončen zkouškou. Pouze zápisem do pilotní licence PPL o tom, že pilot může operovat s letadlem i v noci.  

Teorie dopravního pilota 

Po absolvování výcviku soukromý pilot a získání pilotní licence PPL se studenti hlásí na teorii pro dopravního pilota – ATPL Theory (Airline transport pilote license). Toto je teoretický kurz zakončený zkouškami ze 13ti předmětů na Úřadě civilního letectví. Kurz ve většině případech trvá přibližně rok. Tato teorie pak postačuje a zároveň je i jedním z požadavků pro všechny navazující letové výcviky až k získání pilotní licence pro dopravního pilota. 

Time building 

V rámci celého modulového výcviku musí student nalétat minimálně 100 hodin jako velící pilot. To znamená že strávíte spoustu času v letadle na různých výletech a vyhlídkách pro známé a rodinu. Důvod je následující. K pokročilým výcvikům je potřeba již mít letadlo v ruce a toho se dosahuje prostřednictvím náletu a zkušeností. Tyto zkušenosti jsou pak požadované pro start pokročilých výcviků. A ty jsou následující. 

IR – Instrument Rating 

Instrument rating (IR) neboli česky přístrojová kvalifikace není sama o sobě pilotní licence. Jedná se o pilotní oprávnění, které se zapisuje do již získané pilotní licence ať už pilotní licence soukromý pilot PPL nebo pilotní licence obchodní pilot CPL, o té budeme hovořit později.  Pro zahájení výcviku IR musíte mít nalétáno minimálně 50 hodin jako velící pilot. Studenti tento výcvik absolvují nejčastěji hned po dokončení ATPL teorie.  

Tento výcvik učí studenta létat bez viditelnosti země za pomoci všech navigačních systémů v letadle. Díky tomu se tedy pilot naučí létat i za nepříznivého počasí. Postupy naučené v tomto výcviku jsou již používány v dopravním létání, tudíž je tento výcvik klíčový. Osnova má 40 až 50 hodin a je z velké části plněna na simulátoru, pro možnost simulování různých nestandartních situací, které se v letadle běžně nasimulovat nedají nebo by byly nebezpečné. Letová část výcviku je potom plněna na jednomotorovém pístovém letadle, které je samozřejmě certifikované do přístrojových podmínek. Což ne všechna letadla jsou. 

MEP – Multi engine piston aircraft rating 

Multi engine piston (MEP) neboli výcvik pro lety na vícemotorových pístových letounech je další krok v profesionálním výcviku, na kterém se má primárně student naučit ovládat letadlo, které má více než jeden motor. Důvod pro to je ten, že v případě vysazení jednoho motoru se místo okamžitého nouzového přistání, tak jak tomu je u jednomotorového letadla, cvičí postup pro vypnutí mrtvého motoru a procedura přistání na letiště s jedním fungujícím motorem. Zdá se to jako banální záležitost, pro pilota je to ale poměrně nová věc.  

V jednomotorovém letadle nemůžete nikdy zažít situaci takzvaného asymetrického tahu. To znamená že jedna strana letadla táhne a ta druhá brzdí. Což samozřejmě táhne letadlo do spirály a pilot proti tomu musí bojovat. Výcvik je v tomto případě navržen tak, aby se pilot tyto věci naučil zvládnout jak za dobrého počasí tak i za špatného počasí.  Osnova má 11 hodin a je rozdělena na část letů za dobré viditelnosti a přístrojovou dobu. A opět do výcviku můžete jít až ve chvíli kdy máte 70 hodin jako velící pilot. Tudíž je to pro studenty nejčastěji volba po výcviku IR. 

CPL – Commercial pilot license 

Licence obchodního pilota (CPL(A)) Vám umožní konečně létat i s výdělkem! Je to pilotní licence, která vás dostane mezi piloty, kteří se létáním reálně živí. Osnova výcviku není nic než jen opakování již naučených věcí, ale s jedním rozdílem a to že přesnost a preciznost kladená na pilota je mnohem větší než u předešlých výcviků. V rámci osnovy CPL splníte 15 hodin v letadle. Tento výcvik může pilot začít až po dosažení již zmíněných 100 hodin v pozici velitele letadla. Proto se tento výcvik nejčastěji řadí na konec celého výcviku. 

Po absolvování tohoto výcviku, který je stejně jako v předešlých případech zakončen zkouškou s examinátorem, vám Úřad pro civilní letectví vydá nový pilotní průkaz/pilotní licenci – obchodní pilot letadla CPL(A) a všechny doposud získané pilotní kvalifikace vám tam z předchozí licence soukromého pilota PPL(A) přepíše. 

A-UPRT – Advanced upset prevention and recovery training 

Výcvik Advanced UPRT je pouze dodatkový a poměrně nově zavedený výcvik pro budoucí dopravní piloty s poměrně složitým názvem. Je to v podstatě tří hodinový rychlo výcvik, u kterého si má student vyzkoušet jakékoliv nestandartní polohy, do kterých se letadlo dá dostat plus lehké akrobatické prvky. Tuto doložku, která ani není zakončena zkouškou, pak požadují aerolinky při výběrových řízeních. 

MCC 

Tímto Modulový výcvik končí a pilot si může jít hledat práci. 

Náš nový letový simulátor Airbus 320 FNTP II MCC APS na letišti Kladno

Integrovaný výcvik  

Co se týče zmiňovaných třech cest ke kariéře dopravního pilota je cesta MPL výcviku poměrně odlišná a celý koncept MPL výcviku je velmi specifický. Oproti tomu cesta modulového a integrovaného výcviku, se z pohledu vnějšího pozorovatele mohou jevit jako stejné. Osnovy jsou skoro identické, hodiny a lekce jsou skoro identické. Počet nalétaných hodin se skoro neliší. Přesto ale je v těchto výcvicích obrovský rozdíl! 

Integrovaný výcvik – jak již název napovídá, je brán jako jeden velký výcvik zakončen jednou velkou oficiální zkouškou. Teď si představte, že vezmete všechny části modulového výcviku dohromady a uděláte z nich jednu osnovu. Ano tahle přesně to vypadá. Samozřejmě díky integrování všech výcviků ve finále v integrovaném výcviku nalétáte o něco méně hodin, má však jednu nevýhodu oproti modulovému výcviku. A to, že oficiální pilotní licenci – licenci obchodní pilot letadla CPL(A) získáte až po absolvování celého výcviku. Kdežto u modulového výcviku již po 45 hodinách a zkoušce získáte pilotní licenci PPL, jste oficiálně soukromý pilot a můžete s letadlem létat dle vlastních záměrů. Integrovaný výcvik má své časové omezení, a tak se může stát, že ve výcviku jste poměrně hnán do ukončení, jinak vám výcvik propadne a musíte ho dělat znovu. To u modulového výcviku není.  

Výhoda by se také dala zmínit ve formě možnosti si volit výcvikové organizace pro svůj modulový výcvik. Prostě si uděláte průzkum a vyjde vám, že každý modul je lepší dělat někde jinde a vy jdete a každou licenci získáte u jiné výcvikové organizace. V integrovaném výcviku se na začátku upíšete k jedné škole a tam to také musíte dokončit.  

Integrovaný výcvik je nejčastěji spojován s velkými výcvikovými organizacemi a často také s programy pro piloty na vysoké škole. Existují letecké školy, které vám díky absolvování integrovaného pilotního výcviku mohou garantovat možnost výběrového řízení u aerolinek, nebo vám garantují práci. Ale ne vždy je na to spolehnutí. Sám jsem jako instruktor učil studenty, kteří si výcvik dělali přímo pro aerolinky v rámci integrovaného výcviku avšak vzhledem ke krizi v letectví v letech 2020 a 2021 aerolinka od smlouvy ustoupila a studenti si pak museli hledat práci na vlastní pěst.  

Dobré je podotknout, že licence vydaná na konci jak integrovaného tak i modulového výcviku je naprosto totožná a zákon je nerozlišuje.  

Více o průběhu výcviku a výhodách a nevýhodách modulového a integrovaného výcviku si přečtěte v našem článku Jak se stát pilotem dopravního letadla