Létáme v zimě

Sdílet příspěvek

Proletíme zimní sezónou? 6 bodů, na které se soustředit při letech v zimě

Z meteorologického a provozního hlediska nás čeká náročnější část roku a proto je dobré si připomenout, že je třeba k letu přistupovat jinak, než během slunných letních měsíců.

Asi největším strašákem pro piloty v nadcházející období budou malé dohlednosti, inverze, raní mlhy, mraky s nízkou základnou oblačnosti a samozřejmě výskyt námrazy.

Bod1: ZIMNÍ PŘEDLETOVÁ PŘÍPRAVA

Během předletové přípravy se zaměřme na hodnotu teploty a rosného bodu, ověřme si výšku nulové izotermy a sledujme vývoj počasí na synoptických mapkách – METAR, TAF, Significant WX, CHMI, Windy. Buďte připraveni na složitější srovnávací navigaci díky sněhové pokrývce.

Bod2: NÁMRAZA

Námraza se vytváří obvykle při teplotách +3 až -12st vždy však záleží také na vlhkosti vzduchu, proto je důležitá příprava na let s ohledem na počasí a to po celé plánované trati letu.
Nejčastěji se s námrazou setkáme v mraku, mlze, při dešti, mrholení nebo sněžení. Námraza se vyskytuje na plochách letadla, kde se urychluje vzduch. Nejvíce exponované části letadla jsou hrany křídel a kormidel. Během letu je potřeba tato místa pozorně sledovat, zvláště při průletu oblačností s podezřením na hrozící námrazu.

Jak námraze předcházet a jak se jí vyhnout?

Námraza se vždy vyskytuje pouze v určité výšce. Doporučujeme sledovat během letu na teploměru vnější teplotu a zapamatovat si, ve které výšce se námraza ještě nevyskytovala. Pokud se do námrazy dostaneme a naše letadlo není vybaveno prostředky pro odstranění námrazy, musíme z této oblačnosti okamžitě ven. Sestoupíme tedy do nižších hladin, nebo v případě teplotní inverze nad horní hranici studenějšího vzduchu, kde je vzduch teplejší a sušší. Hlavní prevencí pro malá letadla je vyhnutí se letu v oblačnosti při teplotě pod 0 stupňů.

Bod3: STARTOVÁNÍ MOTORU V ZIMĚ

V zimě nás může zaskočit start podchlazeného motoru, letoun pokrytý sněhem nebo ledem a stejně tak i kontaminace vzletové a přistávací plochy. Opakování je matka moudrosti, proto je vhodné si prostudovat v POH postupy pro start motoru v různých situacích, start z externího zdroje, podchlazeného motoru nebo třeba ulitého motoru. Je třeba si připomenout vybavení letounu proti námraze a jak ho správně použít – carb.heat/výhřev pitotky atd. Ujistit se, že povrch vašeho letounu je zbaven jakékoliv námrazy (náběžné hrany křídel, křídla, výškovka, směrovka…) Očekávejte delší dobu prohřívání motoru na provozní teploty.

Bod4:POJÍŽDĚNÍ A VZLET

Pokud budeme pojíždět po sněhem pokrytém povrchu snažme se nepoužívat brzd. Zvýšení teploty brzdové soustavy může způsobit zamrznutí brzd a blokaci kol při následném přistání. Dráha pokrytá sněhem zhoršuje výkonnost během rozjezdu! Po vzletu nezastavujte kola a nechte je setrvačností zastavit samovolně.

Bod5: PŘISTÁNÍ NA SNĚHU

Při prvních přistáních na sněhu mají piloti obvykle problém odhadnout svojí výšku při podrovnání letadla díky bílé celistvé ploše. Doporučuje se proto, nejprve si přistání na sněhu vyzkoušet s instruktorem. Při přistání do hlubokého sněhu může dojít k poškození podvozku, v horších případech i převrácení letadla. Menším zlem je pak nemožnost odletět. Doporučujeme létat raději na letiště, kde víme co je pod sněhem a vždy si ověřit u provozovatele stav přistávací dráhy. V zimě bývá přistávací dráha letiště díky sněhové pokrývce často zkrácená.

Bod6: KRÁTKÝ DEN

Dalším faktorem, který může komplikovat náš let je zkracující se den. Počítejme tedy s omezenou dobou pro provádění letů a ověřme si časy TB/SR/SS/TE. Pro kontrolu správných časů využijte AIP GEN 2.7 tabulku východů a západů slunce a nezapomeňte upravit časy dle polohy letiště!
Krátký den však může být i výhodou! Doba je vhodná pro noční výcvik a noční létání.

Prezentace ze zimního workshopu BLUE SKY AVIATION o specifikách zimního létání

Stáhnout v pdf