Rozdíly v kvalifikacích letání podle přístrojů
IR/CBIR/BIR
Přístrojová kvalifikace neboli také Instrument Rating IR (A) umožňuje pilotovi provádět lety za takových meteorologických podmínek, kdy je viditelnost natolik snížená, že je nutné pro řízení letounu použít přístroje a to v jakékoli fázi letu.
Standardy EASA v současné době rozlišují 3 základní typy výcvikových kurzů pro získání oprávnění pro piloty pro létání podle přístrojů na jednopilotních letounech (SE).
- Instrument Rating IR(A) – Přístrojová kvalifikace
- Competency-based Instrument Rating CBIR(A) – Přístrojová kvalifikace založená na kvalifikovanosti
- Basic Instrument Rating BIR(A) – Základní přístrojová kvalifikace
Tyto kurzy se od sebe liší nejen délkou a způsobem výcviku, ale i rozsahem oprávnění, které pilot získá. Připravili jsme pro vás srovnávací tabulku s rozdíli mezi jednotlivými kurzy létání podle přístrojů, která vám umožní se v jednotlivých kurzech snáze orientovat a vybrat si kurz, který je pro vás nejvhodnější.
Srovnávací tabulka typů výcviků Létání podle přístrojů
Name | Instrument rating IR(A) |
Competency based instrument rating CBIR(A) |
Basic instrument rating BIR(A) |
Requirements | 50 hours PIC on aircraftATPL, CPL or IR theory | 50 hours PIC on aircraftATPL, CPL or IR theory | ATPL, CPL, IR, Basic IR theory |
Duration | Minimum 50 hours | Minimum 40 hours | Minimum 0 hours, recommended 35 hours |
Credits from previous experience | 10 hours from CPL | 10 hours from CPL Up to 30 hours from IFR PIC experience Up to 30 hours from IR training with an instructor outside the ATO |
Up to 100% hours |
Limitations | CAT I | CAT I | For departure visibility 1500 m and cloud ceiling 600 ft For arrival visibility 1500 m and cloud ceiling 600 ft or DH/MDH + 200 ftDH/MDH increased by 200 ft |
Use | Commercial pilot | Commercial pilot | Private pilot |
Summary | The traditional instrument rating as we know it | The new equivalent of the traditional instrument rating. Shorter flight training and more crediting options. No limitations against conventional IR. | Simplified instrument rating replacing the EIR. Aimed at private pilots who intend to fly under instrument condition. Simplified theory and shortened flight training. |
Zdroj: EASA STANDARD: PART FCL and BLUE SKY AVIATION |